Kursbeskrivning Historia 1B
Historia 1b breddar och fördjupar grundskolans historieundervisning. Historien fram till och med 1700-talets upplysning behandlas utifrån epokbegreppet med vissa fördjupningar som till exempel antikens politiska kultur. Den senare historien, från den industriella revolutionen och framåt är mer detaljrik. Genomgående kommer vi dels att tolka och dels kritiskt granska historiskt källmaterial från olika tider. Du kommer också att analysera hur uppfattningar om historien påverkar människors identitet och hur historia används i debatter och konflikter.
* för fullständig kursplan se skolverket.se
Planering
Lektionplaneringen ligger i Classroom och uppdateras ofta. Den mer övergripande veckoplaneringen hittar du här och i ett dokument i Classroom.
Examinationer
- Prov vecka 42 19/10. Ni skriver på lektionstid. Provet kommer testa följande: Källkritik – ni kommer att få värdera och tolka historiska källor. Historiebruk – någon eller ett par uppgifter kommer handla om att analysera historiebruk som t.ex. hur antiken används i film och media idag. Kunskaper om historiska tidsperioder, förändringsprocesser, personer som t.ex. tidsperioderna forntiden och antiken, hur och varför högkulturer uppstod vid floderna Eufrat, Tigris, Nilen, Indus, Huang He, historiska personer som Hipparchia, Leonidas, Caesar med flera. Att använda en historisk referensram för att se de längre tidsperspektiven, t.ex. hur forntiden och antiken påverkar oss idag.
Diagnoser och frågor
- Varje eller varannan vecka kommer vi att ha en digital diagnos. Syftet med diagnoserna är endast att se att alla hänger med och om det är något vi behöver gå igenom igen. Diagnoserna används vanligen inte som betygsunderlag.
- Digitala frågor, med syftet att alla ska ges utrymme att formulera sig, kommer varje lektion rymma någon eller ett par övergripande frågor. Frågorna ställs i Google Classroom.
Quizzar
Quizz om källkritik: klicka här
Quizz om forntiden och flodkulturerna: klicka här
Demokrati och republik under antiken
Fråga 1 |
22 år | |
18 år | |
20 år |
Fråga 2 |
Praetorn | |
Konsuln | |
Folktribunen |
Fråga 3 |
I ingen av folkförsamlingarna | |
I Athens folkförsamling | |
I Roms folkförsamling |
Fråga 4 |
Folkförsamlingen samlades ofta på Forum Romanum | |
I folkförsamlingen fick endast män över 30 rösta. | |
Konsulerna var arméns högsta befäl. | |
Ämbetsmännen var alltid plebejer! |
Fråga 5 |
Pnyx | |
Forum Romanum | |
Sunion |
Se alla frågor |
Demokratin i Aten under antiken
Rom under republiken
Betygsunderlag
- Ett par, tre mer ordnade diskussioner/debatter om historiskt viktiga frågor, som till exempel vad som driver historien framåt.
- Fyra digitala prov som görs enskilt (två per termin)
- 1-2 presentationer, som görs i mindre grupper 2-3/grupp.
- En “recension”/analys av historiebruk, till exempel film eller bok.
* se Schoolsoft för examinationsdatum och kunskapskrav
Kurslitteratur och material
Hallberg, E.,Nyström, H., Nyström, L., Nyström, Ö. (2011) Perspektiv på historien 1b. (2:a uppl.). Gleerups
Artiklar, noveller och filmer mm kommer att tillkomma.