Här hittar du quizzar och länkar till olika quizzar (Google formulär). Det är ett bra sätt att hjälpa minnet att plocka fram dina kunskaper om religion. Det kommer fyllas på med fler quizzar fram till och med måndag.
Tack! Du har just gjort quizen %%QUIZ_NAME%% på bildningscentralen.se! Din poäng: %%SCORE%% av %%TOTAL%%. Ditt betyg: %%RATING%%
Dina svar är markerade nedan.
Fråga 1
Vilken romersk kejsare var först med att acceptera och tillåta de kristna utöva sin religion?
A
Theodosius
B
Augustus
C
Konstantin
Fråga 1 förklaring:
Han var själv kristen - även om det är oklart när under sin livstid han blev bekännande kristen. Han lät döpa sig på sin dödsbädd.
Fråga 2
I Bibeln finns fyra evangelier som alla har samma huvudperson. Vem?
A
Maria Magdalena
B
Paulus
C
Petrus
D
Jesus
Fråga 3
De jesustroende hade flera ritualer. Vilken ritual var extra viktig för den som skulle bli kristen?
A
Dopet
B
Bröllopet
C
Fastan
Fråga 3 förklaring:
Dopet markerade pånyttfödelsen som kristen och var den ritual som markerade personens status som en del av den kristna gemenskapen.
Fråga 4
På 40-talet anordnade de Jesustroende ett möte i Jerusalem för att bland annat diskutera frågan om de kristna behövde leva efter den judiska lagen eller inte. Vad ansåg Paulus?
A
Paulus ansåg att de kristna behövde leva efter den judiska lagen (t.ex. vad gäller manlig omskärelse).
B
Paulus ansåg att de kristna inte behövde leva efter den judiska lagen (t.ex. vad gäller manlig omskärelse).
C
Paulus ansåg att de kristna måste vara av judisk släkt.
Fråga 5
Paulus var en synnerligen viktig person för den tidiga kyrkan. Vilka ord och begrepp är användbara om man vill beskriva honom?
A
hednakristen
B
judekristen
C
romersk medborgare
D
missionär
E
martyr
Fråga 6
På bilden nedan ser du en ganska vanlig kristen symbol. Vad står symbolen för?
A
Triangeln pekar uppåt - mot Gud.
B
Triangeln är en symbol för treenigheten; Gud Fader, Sonen och den helige Ande.
C
Triangeln är en symbol för manlighet.
Fråga 7
Kristendomen, liksom judendomen och islam, är monoteistiska religioner. Vad betyder det?
A
Att man utför blodsoffer.
B
Att man tror på en Gud.
C
Att man spelar musik på gudstjänsterna.
Fråga 8
Kejsar Konstantin har betytt mycket för kristendomens spridning. År 325 sammankallade han till ett kyrkomöte. Var hölls detta möte?
A
I Nicaea nära Konstantinopel
B
I Rom
C
I Jerusalem
Fråga 9
Vad betyder ordet evangelium?
A
Ordets makt
B
Glädjebudskap
C
Frälsaren
Fråga 9 förklaring:
De fyra evangelierna kommer alla med glädjebudskapet om Jesus.
Fråga 10
Vilken strafform förbjöds av kejsar Konstantin år 321? Den strafform som förbjöds hade tidigare använts för upprorsmakare i det romerska imperiet.
A
korsfästelse
B
halshuggning
C
Stegling
D
hängning
Fråga 10 förklaring:
Konstantin som förmodligen var kristen (även före han lät döpa sig på sin dödsbädd) ansåg att korsfästelse var en opassande strafform eftersom Jesus avrättats på det sättet.
Fråga 11
Vilken romersk kejsare bestämde att kristendomen skulle vara Roms officiella och enda tillåtna religion år 391? På myntet nedan syns han tillsammans med sin bror Valentian II.
A
Augustus
B
Konstantin
C
Theodosius
När du är klar klickar du på knappen nedan. Eventuella frågor du har inte besvarat kommer att märkas som felaktiga. Se resultat
Du har 11 obesvarade frågor.
←
Se alla frågor
→
Återgå
Skuggade frågor är besvarade.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Slut
Återgå
Du har slutfört
frågor
fråga
Din poäng är
Rätt
Fel
Delpoäng
Du har inte avslutat frågesporten. Om du lämnar denna sida kommer ditt resultat gå förlorat.
Correct Answer
You Selected
Not Attempted
Final Score on Quiz
Attempted Questions Correct
Attempted Questions Wrong
Questions Not Attempted
Total Questions on Quiz
Question Details
Results
Date
Score
Ledtråd
Time allowed
minutes
seconds
Time used
Answer Choice(s) Selected
Question Text
Du är färdig
Öva mer!
Bättre kan du!
Okej.
Bra jobbat!
Toppen, du spikade den!
Judisk tro och praktik
Starta
Tack! Du har just gjort Judisk tro och praktik på norran.se!
Din poäng: %%SCORE%% av %%TOTAL%%.
Ditt betyg: %%RATING%%
Dina svar är markerade nedan.
Fråga 1
På bilden ser du en judisk gudstjänstlokal i USA. Vilken inriktning har denna judiska församling? (Titta noga eller klicka på bilden.)
A
Reformjudendom
B
Ortodox judendom
C
Konservativ judendom
Fråga 1 förklaring:
Om du tittar noga kan du se att män och kvinnor sitter tillsammans och den som leder gudstjänsten är en kvinna (kantor eller rabbin), och det är nästan bara inom reformjudiska församlingar det förekommer.
Fråga 2
Vilken inriktning av judendom tror du familjen på bilden tillhör?
A
Reformjudendom
B
Konservativ judendom
C
Hipsters
D
Ortodox judendom
Fråga 2 förklaring:
Just den här familjen tillhör förmodligen s.k. chassidiska judar eftersom bilden är från stadsdelen Williamsburg i New York.
Fråga 3
Vilket är ordet som ersatts med "X"? "X innebär att en grupp människor som tillhör en religion eller ett folk lever utanför sitt ursprungliga område och i ett land där de flesta tillhör en annan religion eller ett annat folk. X är ett grekiskt ord som betyder 'spridning'."
A
Diaspora
B
Bajensyndromet
C
Protestantism
Fråga 4
Inom vilken gren av judendomen har ännu inte någon kvinna blivit rabbin?
A
Livets Ord
B
Konservativ judendom
C
Ortodox judendom
D
Reformjudendom
Fråga 4 förklaring:
Livets ord är ju som bekant en kristen frikyrka.
Fråga 5
Vad kallas den politiska rörelse inom judendomen som förespråkar ett återvändande till Landet Israel?
A
Antisemitism
B
Ortopraxi
C
Kommunism
D
Sionism
Fråga 5 förklaring:
Sion, ett bergfäste i Jerusalem, fick under judarnas förskingring från 70 e.Kr. symbolisera judarnas längtan tillbaka. Därav namnet "sionism".
Fråga 6
Vad kallas den judiska bibeln?
A
Tanakh
B
Talmud
C
Koranen
D
Tora
Fråga 6 förklaring:
Tanakh är en akronym (initialbokstäverna) från de huvudgrupperingarna av bibelns texter: Tora, Neviim, Ketuvim. USA är också en akronym (United States of America).
Fråga 7
Vad är sant om judisk lära?
A
Inom judendom menar man att människan inte har en fri vilja (Allt är förutbestämt av G-d)
B
Mose betraktas som den viktigaste profeten
C
G-d gav Tora (lagen, vägen) till människan för att hon skulle tolka den självständigt
D
Jesus ses som Messias (den smorde befriaren)
E
Judendomen är monoteistisk
Fråga 8
Under lång tid var det förbjudet för judar att bo och leva i Sverige. Under vilket århundrade tilläts de första judarna att bosätta sig i Sverige?
A
1600-talet
B
1700-talet
C
1900-talet
D
1800-talet
E
1500-talet
Fråga 8 förklaring:
1774 flyttade Aaron Isaac till Sverige. Han var sigillmakare från den tyska staden Mecklenburg. Aaron Isaac var den första juden som bosatte sig i Sverige utan att behöva konvertera till den lutherska kristendomen.
Fråga 9
Vad kallas en judisk gudstjänstlokal?
A
Synagoga
B
Kyrka
C
Moské
Fråga 10
Varför är Mose en så central och viktig profet inom judendomen?
A
Han dog för våra synder
B
Han befriade (med hjälp av G-d) israeliterna från slaveriet i Egypten
C
Han mottog Tora av G-d på berget Sinai
D
Han offrade sin son Isak till G-d
Fråga 10 förklaring:
Mose anses vara den främste och viktigaste profeten (inte så konstigt med tanke på att mottog tora av G-d).
Fråga 11
Kosher kallas tillåten mat för praktiserande judar. Vilka av följande maträtter är kosher?
A
Lammfilé, mintgelé, grönsaker och ett glas vin
B
Pizza Vesuvio med ett glas mjölk
C
En glass på stranden
D
Cheeseburgare med cola
E
Milkshake och pommes
Fråga 12
På 1970-talet började en gren av den moderna judendomen ordinera kvinnor till rabbiner. Vilken?
A
Reformjudendom
B
Konservativ judendom
C
Ortodox judendom
Fråga 12 förklaring:
Det har funnits kvinnliga rabbiner innan 1970-talet, men de är mycket ovanliga. Regina Jonas som ordinerades 1935 är en.
Fråga 13
Religiösa berättelser och poem är inte alltid så lätta att tolka och förstå. En viktig judisk text består av kommentarer och tolkningar av den judiska Bibeln. Vad kallas texten?
A
Gamla testamentet
B
Tanakh
C
Talmud
D
Tora
Fråga 13 förklaring:
Talmud kallas ofta för den muntliga Tora (tora = undervisning). Somliga judiska skriftlärda anser att Mose fick den muntliga undervisningen på berget Sinai samtidigt som han fick den skriftliga tora (de fem Moseböckerna och inte minst 10 Guds budord).
När du är klar klickar du på knappen nedan. Eventuella frågor du har inte besvarat kommer att märkas som felaktiga. Se resultat
Du har 13 obesvarade frågor.
←
Se alla frågor
→
Återgå
Skuggade frågor är besvarade.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Slut
Återgå
Du har slutfört
frågor
fråga
Din poäng är
Rätt
Fel
Delpoäng
Du har inte avslutat frågesporten. Om du lämnar denna sida kommer ditt resultat gå förlorat.
Correct Answer
You Selected
Not Attempted
Final Score on Quiz
Attempted Questions Correct
Attempted Questions Wrong
Questions Not Attempted
Total Questions on Quiz
Question Details
Results
Date
Score
Ledtråd
Time allowed
minutes
seconds
Time used
Answer Choice(s) Selected
Question Text
Du är färdig
Öva mera!
Bättre kan du!
Inte illa!
Bra jobbat!
Du spikade den!
Nya testamentet
Starta
Tack! Du har just gjort Nya testamentet på bildningscentralen.se! Din poäng: %%SCORE%% av %%TOTAL%%. Ditt betyg: %%RATING%%
Dina svar är markerade nedan.
Fråga 1
Är det Paulus skrivit om Jesus att betrakta som en förstahandskälla?
A
Näpp
B
Kanske
C
Japp
Fråga 1 förklaring:
Man kan i och för sig tänka sig att det verkligen var Jesus som uppenbarade sig för Paulus på vägen till Damaskus (men jag är i detta sammanhang en smula skeptisk).
Fråga 2
Vilket decennium tror man att Markusevangeliet skrevs?
A
40-talet
B
60-talet
C
50-talet
Fråga 2 förklaring:
Här är forskarna inte helt eniga, en del menar att det skrevs först på 70-talet.
Fråga 3
De så kallade synoptiska evangelierna är ganska lika varandra till innehåll. De som skrivit Matteus- och Lukasevangeliet tror man har haft två källor framför ögonen när de skrev. Vilka är källorna?
A
Johannesevangeliet och Psaltaren
B
Johannesevangeliet och Thomasevangeliet
C
Markusevangeliet och Q
Fråga 3 förklaring:
"Q" står för Quelle som betyder källa på tyska. Ingen har hittat Q men i Matteus och Lukas finns passager som är helt lika (men som inte finns i Markus) det är ett av skälen till att man tror att de haft ytterligare en källa. Googla "tvåkällshypotesen" om du vill veta mer.
Fråga 4
Vilken tendens eller tendenser har Nya testamentets böcker när de berättar om Jesus?
A
Böckerna är skrivna av troende kristna och beskriver därför Jesus på ett sätt som understryker att han är Messias, vår frälsare.
B
Böckerna är skrivna av troende kristna och beskriver därför Jesus på ett sakligt och neutralt sätt.
C
Böckerna är skrivna så att de stämmer överens med Gamla testamentets förutsägelser om Messias.
D
Böckerna är skrivna så att de inte stämmer överens med Gamla testamentets förutsägelser om Messias.
Fråga 5
Vilket av evangelierna är äldst?
A
Matteus
B
Paulus
C
Markus
D
Lukas
Fråga 5 förklaring:
Paulus brev skrevs visserligen tidigare än Markusevangeliet, men Paulus brev räknas inte som ett evangelium.
När du är klar klickar du på knappen nedan. Eventuella frågor du har inte besvarat kommer att märkas som felaktiga. Se resultat
Du har 5 obesvarade frågor.
←
Se alla frågor
→
Återgå
Skuggade frågor är besvarade.
1
2
3
4
5
Slut
Återgå
Du har slutfört
frågor
fråga
Din poäng är
Rätt
Fel
Delpoäng
Du har inte avslutat frågesporten. Om du lämnar denna sida kommer ditt resultat gå förlorat.
Correct Answer
You Selected
Not Attempted
Final Score on Quiz
Attempted Questions Correct
Attempted Questions Wrong
Questions Not Attempted
Total Questions on Quiz
Question Details
Results
Date
Score
Ledtråd
Time allowed
minutes
seconds
Time used
Answer Choice(s) Selected
Question Text
Du är färdig
Öva mera!
Bättre kan du!
Inte illa!
Bra jobbat!
Du spikade den!
Protestantismen
Starta
Tack! Du har just gjort Protestantismen på bildningscentralen.se! Din poäng: %%SCORE%% av %%TOTAL%%. Ditt betyg: %%RATING%%
Dina svar är markerade nedan.
Fråga 1
Det fanns de som kritiserade kyrkan före Martin Luther och de andra protestanterna, men under vilket århundrade brukar man säga att den protestantiska reformationen av kyrkan slog igenom?
A
1300-talet
B
1700-talet
C
1500-talet
Fråga 2
Namnet på den engelska kyrkan, som bukar beskrivas som ett mellanting av de katolska och lutherska kyrkorna.
A
Reformerta kyrkan
B
Presbyterianska kyrkan
C
Anglikanska kyrkan
Fråga 3
Martin Luther hette en de mer kända protestanterna. Han kritiserade katolska kyrkan på en rad punkter. Vilken var hans allvarligaste kritik mot kyrkan?
A
Att man tillät hednakristna i kyrkan.
B
Att kyrkans uppfattning om treenigheten var felaktig.
C
Att kyrkan hade hittat på saker som inte hade något stöd i Bibeln.
Fråga 3 förklaring:
Frågan om treenigheten var inte något han kritiserade, inte heller var frågan om hednakristna och judekristna längre aktuell.
Fråga 4
Vilken typ av kristendom praktiseras i Huddinge kyrka?
A
Luthersk kristendom
B
Reformert kristendom
C
Anglikansk kristendom
Fråga 4 förklaring:
Alla ovan nämnda former av kristendom är protestantiska.
Fråga 5
Hur blev människan frälst enligt Luther?
A
Endast genom Guds nåd och tro
B
Genom att göra rätt
C
Genom att chilla base
D
Genom att bikta sig
Fråga 6
Vilka sakrament menade Martin Luther hade stöd i Bibeln (alltså de sakrament han ville ha kvar).
A
Dopet
B
Äktenskapet
C
Prästvigningen
D
Nattvarden
E
Konfirmationen
När du är klar klickar du på knappen nedan. Eventuella frågor du har inte besvarat kommer att märkas som felaktiga. Se resultat
Du har 6 obesvarade frågor.
←
Se alla frågor
→
Återgå
Skuggade frågor är besvarade.
1
2
3
4
5
6
Slut
Återgå
Du har slutfört
frågor
fråga
Din poäng är
Rätt
Fel
Delpoäng
Du har inte avslutat frågesporten. Om du lämnar denna sida kommer ditt resultat gå förlorat.
Correct Answer
You Selected
Not Attempted
Final Score on Quiz
Attempted Questions Correct
Attempted Questions Wrong
Questions Not Attempted
Total Questions on Quiz
Question Details
Results
Date
Score
Ledtråd
Time allowed
minutes
seconds
Time used
Answer Choice(s) Selected
Question Text
Du är färdig
Öva mera!
Bättre kan du!
Inte illa!
Bra jobbat!
Du spikade den!
Judiska högtider
Starta
Tack! Du har just gjort Judiska högtider på bildningscentralen.se! Din poäng: %%SCORE%% av %%TOTAL%%. Ditt betyg: %%RATING%%
Dina svar är markerade nedan.
Fråga 1
På bilden ser du en tallrik med traditionell mat för en viktig judisk högtid. På tallriken; osyrat bröd (matza) som äts för att israeliterna rymde innan brödet hann jäsa (Andra Moseboken 12:39) och bittra örter för att egyptierna hade förbittrat israeliternas liv (Andra Moseboken 1:14). Under vilken judisk högtid äts dessa symboliska maträtter?
A
Jom Kippur (försoningsdagen)
B
Pesach (judisk påsk)
C
Rosh hashana (det judiska nyåret)
D
Sukkot (lövhyddohögtiden)
Fråga 1 förklaring:
Måltiden kallas sedermåltiden.
Fråga 2
Många judiska pojkar blir omskurna. Hur gammal ska barnet vara enligt judisk tradition?
A
tio år
B
åtta dagar
C
fem år
D
ett år
Fråga 3
När infaller den judiska sabbaten (vilodagen)?
A
Fredag kväll
B
Söndag morgon
C
Torsdag morgon
D
Lördag morgon
Fråga 3 förklaring:
Sabbat, hebreiska shabbat, den arbetsfria sjunde dagen (från fredag afton till lördag afton) inom judendomen. Källa: ne.se
Fråga 4
Vilken judisk högtid firas till minne av israeliternas ökenvandring - från Egypten till det utlovade landet Kaanan.
A
Rosh hashana (det judiska nyåret)
B
Pesach (den judiska påsken)
C
Chanukka (ljusets fest)
D
Sukkot (lövhyddohögtiden)
Fråga 4 förklaring:
Under den glädjerika festen bor man sju dagar i lövhyddor till minne av uttåget ur Egypten (Tredje Moseboken 23:42–43). Till högtiden hör även bruket av ett festknippe med fyra olika kvistar (Tredje Moseboken 23:40), tre för höger hand (palm, pil, myrten), en för vänster (etrog, en citrusart). I templet förekom en vattenösningsceremoni. källa: ne.se
Fråga 5
Vilken judisk högtid förknippas mest med detta instrument?Källa: "Liten askenasisk sjofar 5380".
A
Rosh hashana (det judiska nyåret)
B
Pesach (den judiska påsken)
C
Chanukka (ljusfesten)
D
Sukkot (lövhyddohögtiden)
Fråga 5 förklaring:
shofaʹr, shofar (hebreiska), böjt flackt vädurshorn som använts som blåsinstrument i den judiska gudstjänsten sedan Gamla Testamentets tid. Används idag främst under sukkot och jom kippur källa: ne.se
Fråga 6
Vilken kristen ritual påminner om judendomens Bat/Bar mitzva?
A
Konfirmationen
B
Dopet
C
Bikten
D
Bönen
Fråga 7
Under vilken högtid förväntas en praktiserande jude fasta?
A
Rosh hashana (nyår)
B
Pesach (judisk påsk)
C
Chanukka (ljusfesten)
D
Jom Kippur (försoningsdagen)
När du är klar klickar du på knappen nedan. Eventuella frågor du har inte besvarat kommer att märkas som felaktiga. Se resultat
Du har 7 obesvarade frågor.
←
Se alla frågor
→
Återgå
Skuggade frågor är besvarade.
1
2
3
4
5
6
7
Slut
Återgå
Du har slutfört
frågor
fråga
Din poäng är
Rätt
Fel
Delpoäng
Du har inte avslutat frågesporten. Om du lämnar denna sida kommer ditt resultat gå förlorat.
I år ska niorna på Ebba Brahe skriva nationellt prov i religion. Här samlar jag en del saker att tänka på, några tips och länkar till kunskap som man kanske känner behöver fräschas upp.
Allmänna tips
Religionsboken bygger på kursplanen. Använd den som uppslagsverk.
Gå igenom det nationella prov som är tillgängligt för att få en uppfattning om hur provfrågor är konstruerade och hur de bedöms (här är länken till NP 2013).
Gör quizzar och andra snabbtest för att repetera – klicka här.
Kunskapskraven i religion
Världsreligionernas urkunder och centrala tankar
Här är en sammanfattning av världsreligionernas urkunder och centrala tankar – klicka här.
Videor om religion (länkar till)
De flesta videor jag länkar till är mina egna, men några är andras.
Vad är religion? I denna video diskuteras exempelvis begreppen identitet och religion.
Kristen tro och praktik! I denna video går jag igenom samband mellan religiösa urkunder, traditioner och praktik, tro. Oavsett vilken religion som du ska analysera kan denna video hjälpa dig med ”tänket”.
Efter påsklovet avslutar vi delvis arbetet med samhällskunskap och ekonomi med ett skriftligt prov (vi är inte helt klara). Det som kommer på testas på provet är:
Privatekonomi: begrepp som till exempel nettoinkomst, budget, amortering, och kunskaper om skatter i Sverige som moms, brytpunkter för statlig skatt, kommunalskatt och så vidare.
Olika ekonomiska system som planekonomi, marknadsekonomi och blandekonomi. Begrepp som fri konkurrens, utbud, efterfrågan, privat och offentligt ägande.
Konjunkturpolitik: låg- och högkonjunktur, statligt sparande och statliga investeringar, stimulans av efterfrågan, BNP per capita …
Finans- och penningpolitik: Begrepp som inflation, deflation, ränta, reporänta.
Ekonomisk globalisering: begrepp som frihandel och protektionism.
Ekonomiska modeller: Det ekonomiska kretsloppet, utbuds- och efterfrågediagram. Modellerna används för att analysera ekonomin. Satsa mest på att förstå Det ekonomiska kretsloppet.
Som synes hänger de olika områdena tätt ihop. Studietips: träna på begrepp och samband (till exempel vad som orsakar inflation eller konsekvenser av deflation).
När första världskrigets utbrott uppmärksammades 2014 gjorde jag en källövning om Skotten i Sarajevo. Källövningen har använts av många efter vad jag förstått. I den version av uppgiften som jag gjorde tillgänglig på nätet fanns inga källhänvisningar (jag hade hittat och översatt källmaterial från både böcker och källor som fanns tillgängliga online). Nu har jag uppdaterat övningen med tre nya källor: Psykiatrikern Martin Pappheims ”intervju” med Gavrilo Princip, ett utdrag ur Dagens Nyheters förstasida dagen efter morden och ett utdrag ur ett officiellt brev från Frans Joseph I till Vilhelm II. Nu finns det länkar till alla källor så att ni gräva vidare (och se om jag översatt källorna på ett korrekt sätt). Själva uppgifterna till källorna lägger jag i ett separat dokument eftersom jag gissar att många kommer formulera egna frågor och uppgifter.
Källövning: Skotten i Sarajevo VT22 (2.0 MiB, 295 downloads)
Här samlar jag presentationer och videogenomgångar som kan vara av intresse när vi jobbar med historia 1b. OBS! denna sida uppdateras med fler presentationer under resans gång.
Google presentationer om tidigmodern tid och modern tid
Provet innehåller alla delar av historieämnet: kunskaper om historiska händelser, skeenden och personer, tolkning och värdering av källmaterial och även analys av hur denna historia använts och används.
Provdatum: fredag 2022-02-11
Saxat ur ämnesplanen för historia på gymnasiet
Du ska utveckla …
Kunskaper om tidsperioder, förändringsprocesser, händelser och personer utifrån olika tolkningar och perspektiv.
Förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden.
Förmåga att använda olika historiska teorier och begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.
Förmåga att söka, granska, tolka och värdera källor utifrån källkritiska metoder och presentera resultatet med varierande uttrycksformer.
Förmåga att undersöka, förklara och värdera användningen av historia i olika sammanhang och under olika tidsperioder.
Ett försök att konkretisera mer precist vad provet handlar om
Kunskaper om tidsperioderna: tidigmodern tid, modern tid och underkategorierna renässans, upplysningstid, industrialismen, imperialism. Du ska kunna beskriva vad som kännetecknar och skiljer tidsperioderna åt.
Fokus för tidigmodern tid: handel och kolonialism, t.ex. Nederländernas och VOC i Sydostasien, triangelhandeln, slaveri. Sidor i boken: 110–116, 126–132, 148–149.
Modern tid 1: de politiska revolutionerna i Amerika och Frankrike: Från undersåte till medborgare. Några nyckelbegrepp: revolution, förändring, medborgare, jämlikhet, upplysning, slaveri. Sidor i boken: 157–180.
Modern tid 2: Den industriella revolutionen i Storbritannien. Tänk särskilt på hur Storbritannien fick råvaror, arbetskraft, kapital och en marknad för sina industriellt tillverkade varor. Sidor i boken: 181–187, 198–203.
Modern tid 3: De politiska ideologierna. Liberalism, konservatism, socialism och nationalism. Sidor i boken: 210–213, 218–223, 238–239.
Modern tid 4: Imperialismen. Tänk särskilt på de två exemplen med Indonesien och Kongo. Sidor i boken: 254–261.
Källkritik: På provet kommer du att tolka och analysera källors trovärdighet. Källmaterialet du kommer möta är från händelser och skeenden vi studerat. Sidor i boken: 19–28. Viktiga begrepp: berättande källor, kvarleva, relevans, äkthet, samtidighet, oberoende, tendens.
Historiebruk: Du kommer att få analysera hur den historia vi läser om använts, t.ex. varför USA valde datumet för undertecknandet av självständighetsdeklarationen till nationaldag. Exempel på begrepp: icke-bruk, kommersiellt bruk, politiskt bruk, Se sidorna 9–15 i historieboken.
Instuderingsuppgifter
Instuderingsuppgifter - prov i historia om perioden 1500-1900 (204.2 KiB, 121 downloads)
Tips på hur man kan plugga och förbereda sig till provet
Förståelse vid inlärningstillfällena är viktiga för att historiska fakta, begrepp ska bli en del av dina kunskaper. Du behöver sedan plocka fram kunskaperna 3–4 gånger för att de ska bli en del av dina kunskaper.
Gör en planering när och hur du ska plugga/repetera.
Dela upp pluggandet i mindre hanterbara delar, t.ex. pass på 30-70 minuter.
Läs i boken och gör instuderingsuppgifter eller sammanfatta ett kapitel ur minnet.
Anteckna och gör bilder, t.ex. tankekartor eller symboliska bilder.
Tillverka egna instuderingsuppgifter/provfrågor.
Låt någon förhöra
Berätta ur minnet för någon om ett specifikt avsnitt ur historien.
Diskutera en lämplig fråga vid matbordet (t.ex. franska revolutionens följder)
Delta i undervisningen: ställ frågor, gör uppgifter, anteckna, lyssna.
Presentationer & videogenomgångar
Här är en länk till presentationer och videogenomgångar (klicka här)
Quizzar och öppna Exam.net-tester
Klicka på länkarna för att komma till de olika testerna:
Test om nederländsk kolonialism i Indonesien (klicka här)
Vårens religion i åk 9 handlar om indiska och i huvudsak asiatiska religioner med hinduismen och buddhismen i fokus. Därefter ska vi framför också diskutera etik och konflikter där religion har betydelse.
Saxat ur kursplanens syfte
”Undervisningen i ämnet religionskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om religioner och andra livsåskådningar i det egna samhället och på andra håll i världen. Genom undervisningen ska eleverna bli uppmärksamma på hur människor inom olika religiösa traditioner lever med, och uttrycker, sin religion och tro på olika sätt. Undervisningen ska allsidigt belysa vilken roll religioner kan spela i samhället, både i fredssträvanden och konflikter, för att främja social sammanhållning och som orsak till segregation.” (…)
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur olika religioner och livsåskådningar ser på frågor som rör kön, jämställdhet, sexualitet och relationer. Eleverna ska vidare ges förutsättningar att kunna analysera och ta ställning i etiska och moraliska frågor (…)”
Religion i åk 9 – två delarbetsområden
Hinduism och buddhism. Material: genomgångar (Google presentationer, videor) finns dels här och i Google Classroom, Religion Utkik (kapitel om hinduism och buddhism).
Religion, etik och konflikt. Centralt innehåll i fokus: Etiska modeller och begrepp, religionernas roll i politiska skeenden och konflikter, konflikter och möjligheter. Exempel på viktiga begrepp: jämställdhet, sekularisering, moral, etik, ansvar, frihet, människosyn. Material: genomgångar (Google presentationer, videor och Religion Utkik.
Prov vecka 10 (onsdagslektionen)
Provet handlar i första hand om hinduism och buddhism (se nedan). Provet består av många flervalsfrågor och 2-3 fritextfrågor och görs i exam.net. Återkoppling på provet sker dels i form av att vi går igenom provet på en lektion och dels kommentarer i Schoolsoft.
Plugguide religionsprov om hinduism och buddhism VT 2022 (734.1 KiB, 81 downloads)
Bedömd diskussion vecka 10 (torsdag)
På torsdagen denna vecka kommer vi ha en bedömd diskussion som kretsar kring olika etiska dilemman. Innan diskussionen får ni reda på vilka dilemman som ska diskuteras.
Plugguide
Plugguide religionsprov om hinduism och buddhism VT 2022 (734.1 KiB, 81 downloads)
Grovplanering
Vecka
ämne
innehåll
2
RE
Introduktion: religion, etik och hinduism (viktiga begrepp: rit, praktik, tro m.fl.)
3
RE
Fokus: hinduism - tro och praktik (diagnos 1: atman, brahman mm)
Under vårterminen 2022 ska klass 9F på Ebba Braheskolan läsa ämnena religion och samhällskunskap. I ämnet samhällskunskap kommer vi rikta in oss på att förstå hur ekonomi fungerar: mest samhällets ekonomi. Ett annat nyckelbegrepp som blir viktigt för oss är globalisering. Vi inleder terminen med att undersöka olika asiatiska religioner med särskilt fokus på hinduism och buddhism. Vi ska också träna oss att förstå och tillämpa olika etiska modeller som till exempel konsekvensetik och dygdetik.
– Beskrivning av religionsundervisningen VT 2022 (klick här – kommer att bli en klickbar länk inom kort)
– Beskrivning av undervisningen i samhällskunskap VT 2022 (klicka här – kommer att bli en klickbar länk inom kort )
En övergripande grovplanering (kommer att uppdateras)
Vecka
ämne
innehåll
2
RE
Introduktion: religion, etik och hinduism (viktiga begrepp: rit, praktik, tro m.fl.)
3
RE
Fokus: hinduism - tro och praktik (diagnos 1: atman, brahman mm)