inlägg

Quizzar om religion – inför NP 2022

Här hittar du quizzar och länkar till olika quizzar (Google formulär). Det är ett bra sätt att hjälpa minnet att plocka fram dina kunskaper om religion. Det kommer fyllas på med fler quizzar fram till och med måndag.

Länkar till quizzar om religion (Google formulär)

WordPressquizzar

De tidiga kristna

Starta
Tack! Du har just gjort quizen  %%QUIZ_NAME%%  på bildningscentralen.se! Din poäng: %%SCORE%% av %%TOTAL%%. Ditt betyg: %%RATING%%
Dina svar är markerade nedan.
Återgå
Skuggade frågor är besvarade.
12345
678910
11Slut
Återgå

Judisk tro och praktik

Starta

Tack! Du har just gjort Judisk tro och praktik på norran.se!

Din poäng: %%SCORE%% av %%TOTAL%%.

Ditt betyg: %%RATING%%


Dina svar är markerade nedan.
Återgå
Skuggade frågor är besvarade.
12345
678910
111213Slut
Återgå

Nya testamentet

Starta
Tack! Du har just gjort Nya testamentet på bildningscentralen.se! Din poäng: %%SCORE%% av %%TOTAL%%. Ditt betyg: %%RATING%%
Dina svar är markerade nedan.
Återgå
Skuggade frågor är besvarade.
12345
Slut
Återgå

Protestantismen

Starta
Tack! Du har just gjort Protestantismen på bildningscentralen.se! Din poäng: %%SCORE%% av %%TOTAL%%. Ditt betyg: %%RATING%%
Dina svar är markerade nedan.
Återgå
Skuggade frågor är besvarade.
12345
6Slut
Återgå

Judiska högtider

Starta
Tack! Du har just gjort Judiska högtider på bildningscentralen.se! Din poäng: %%SCORE%% av %%TOTAL%%. Ditt betyg: %%RATING%%
Dina svar är markerade nedan.
Återgå
Skuggade frågor är besvarade.
12345
67Slut
Återgå

 

 

Inför NP i religion VT 2022

I år ska niorna på Ebba Brahe skriva nationellt prov i religion. Här samlar jag en del saker att tänka på, några tips och länkar till kunskap som man kanske känner behöver fräschas upp.

Allmänna tips

  • Religionsboken bygger på kursplanen. Använd den som uppslagsverk.
  • Gå igenom det nationella prov som är tillgängligt för att få en uppfattning om hur provfrågor är konstruerade och hur de bedöms (här är länken till NP 2013).
  • Gör quizzar och andra snabbtest för att repetera  – klicka här.

Kunskapskraven i religion

Världsreligionernas urkunder och centrala tankar

Här är en sammanfattning av världsreligionernas urkunder och centrala tankar – klicka här.

Videor om religion (länkar till)

De flesta videor jag länkar till är mina egna, men några är andras.

Vad är religion? I denna video diskuteras exempelvis begreppen identitet och religion.

Kristen tro och praktik! I denna video går jag igenom samband mellan religiösa urkunder, traditioner och praktik, tro. Oavsett vilken religion som du ska analysera kan denna video hjälpa dig med ”tänket”.

Videor om kristendom

Kristendomens historia – framför allt den tidiga historien under antiken.

Kristendomens splittring (del 1): Den stora schismen, delningen i en katolsk och en (flera) ortodox kyrka.

Kristendomens splittring(del 2): Reformationen och protestantismen!

Video om judendom

Läraren Mattias Axelssons sammanfattning av judendom!

Annat material (presentationer mm) om judendom hittar du via denna länk!

Videor om islam

Islam – bakgrund, framväxt, urkunder mm

Splittringen mellan sunni och shia (även här nämns en del urkunder, traditioner, högtider)

Video om hinduism

Denna video är ganska lång och detaljerad: urkunder, högtider, inriktningar mm diskuteras.

Video om buddhism

Läraren Mattias Axelssons sammanfattning av buddhismen.

Crash course sammanfattning av buddhismen (på engelska)

Videor om etik

Läraren Mattias Axelssons sammanfattning av de tre vanligaste modellerna

Här är en länk till en text på SO-rummet (inte video) som kan vara användbar (klicka här).

Ekonomi med 9F våren 2022

Efter påsklovet avslutar vi delvis arbetet med samhällskunskap och ekonomi med ett skriftligt prov (vi är inte helt klara). Det som kommer på testas på provet är:

  • Privatekonomi: begrepp som till exempel nettoinkomst, budget, amortering, och kunskaper om skatter i Sverige som moms, brytpunkter för statlig skatt, kommunalskatt och så vidare.
  • Olika ekonomiska system som planekonomi, marknadsekonomi och blandekonomi. Begrepp som fri konkurrens, utbud, efterfrågan, privat och offentligt ägande.
  • Konjunkturpolitik: låg- och högkonjunktur, statligt sparande och statliga investeringar, stimulans av efterfrågan, BNP per capita …
  • Finans- och penningpolitik: Begrepp som inflation, deflation, ränta, reporänta.
  • Ekonomisk globalisering: begrepp som frihandel och protektionism.
  • Ekonomiska modeller: Det ekonomiska kretsloppet, utbuds- och efterfrågediagram. Modellerna används för att analysera ekonomin. Satsa mest på att förstå Det ekonomiska kretsloppet.

Som synes hänger de olika områdena tätt ihop. Studietips: träna på begrepp och samband (till exempel vad som orsakar inflation eller konsekvenser av deflation).

Instuderingsuppgifter

Instuderingsuppgifter (klicka här)

Självrättande tester

Självrättande test på begrepp och samband (klicka här)

Självrättande test om modeller (klicka här) Denna är svår och är överkurs för grundskolan.

Slides som använts till lektionerna
Privatekonomi, skatter och välfärdssytem

Marknadsekonomi, konjunkturpolitik, penning- och finanspolitikVideogenomgångar av Klas Eklund

(ekonom med stort pedagogiskt intresse)




Historieprov vecka 14

Torsdag vecka 14 är det dags för ett historieprov. Här är en beskrivning av vad provet handlar om och läsanvisningar (klicka här).

Eleverna gör regelbundna diagnoser och exit tickets men jag lägger också in Google Formulär-test här.

Quiz om första världskriget

  1.  Test om vad vi gjorde vecka 10 (klicka här)

Quiz om ryska revolutionen och den kommunistiska ideologin

  1. Test på dina kunskaper om ryska revolutionen (klicka här)
  2. Test på dina kunskaper om socialistisk/kommunistisk ideologi (klicka här)

Quiz om mellankrigstiden i Tyskland, USA och Japan

Kommer snart.

Videogenomgång om första världskriget

Videogenomgång om socialism och kommunism

Videogenomgång om Tyskland under mellankrigstiden (två stycken)

Del 2

Skotten i Sarajevo

När första världskrigets utbrott uppmärksammades 2014 gjorde jag en källövning om Skotten i Sarajevo. Källövningen har använts av många efter vad jag förstått. I den version av uppgiften som jag gjorde tillgänglig på nätet fanns  inga källhänvisningar (jag hade hittat och översatt källmaterial från både böcker och källor som fanns tillgängliga online). Nu har jag uppdaterat övningen med tre nya källor: Psykiatrikern Martin Pappheims ”intervju” med Gavrilo Princip, ett utdrag ur Dagens Nyheters förstasida dagen efter morden och ett utdrag ur ett officiellt brev från Frans Joseph I till Vilhelm II. Nu finns det länkar till alla källor så att ni gräva vidare (och se om jag översatt källorna på ett korrekt sätt). Själva uppgifterna till källorna lägger jag i ett separat dokument eftersom jag gissar att många kommer formulera egna frågor och uppgifter.

Källövning: Skotten i Sarajevo VT22 (2.0 MiB, 295 downloads)

Exempel på källor i övningen

Inför prov om ekonomi VT22

Samlar information här. Det är inte så mycket tid kvar att plugga men en del material kan nog vara till hjälp, hoppas jag.

Instuderingsuppgifter - moment ekonomi (301.8 KiB, 182 downloads)
Självrättande tester

Självrättande test på begrepp och samband (klicka här)

Självrättande test om modeller (klicka här)

Slides som använts till lektionerna
Videogenomgångar av Klas Eklund

(ekonom med stort pedagogiskt intresse)




Presentationer och videogenomgångar VT22

Här samlar jag presentationer och videogenomgångar som kan vara av intresse när vi jobbar med historia 1b.  OBS! denna sida uppdateras med fler presentationer under resans gång.

Google presentationer om tidigmodern tid och modern tid
Den amerikanska revolutionen

Den franska revolutionen

Den industriella revolutionen

Politiska ideologier: bakgrund och beskrivning

Begreppen kolonialism & imperialism

Nederländsk kolonialism i Indonesien del 1 & 2

Belgisk kolonialism i Kongo 1885-1960

Plugguide inför prov 1 i historia VT 2022

Provet innehåller alla delar av historieämnet: kunskaper om historiska händelser, skeenden och personer, tolkning och värdering av källmaterial och även analys av hur denna historia använts och används. 

Provdatum: fredag 2022-02-11

Saxat ur ämnesplanen för historia på gymnasiet
Du ska utveckla …
  1. Kunskaper om tidsperioder, förändringsprocesser, händelser och personer utifrån olika tolkningar och perspektiv.
  2. Förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden.
  3. Förmåga att använda olika historiska teorier och begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.
  4. Förmåga att söka, granska, tolka och värdera källor utifrån källkritiska metoder och presentera resultatet med varierande uttrycksformer.
  5. Förmåga att undersöka, förklara och värdera användningen av historia i olika sammanhang och under olika tidsperioder.
Ett försök att konkretisera mer precist vad provet handlar om 
  • Kunskaper om tidsperioderna: tidigmodern tid, modern tid och underkategorierna renässans, upplysningstid, industrialismen, imperialism. Du ska kunna beskriva vad som kännetecknar och skiljer tidsperioderna åt.
  • Fokus för tidigmodern tid: handel och kolonialism, t.ex. Nederländernas och VOC i Sydostasien, triangelhandeln, slaveri. Sidor i boken: 110–116, 126–132, 148–149.
  • Modern tid 1: de politiska revolutionerna i Amerika och Frankrike: Från undersåte till medborgare. Några nyckelbegrepp: revolution, förändring, medborgare, jämlikhet, upplysning, slaveri. Sidor i boken: 157–180.
  • Modern tid 2: Den industriella revolutionen i Storbritannien. Tänk särskilt på hur Storbritannien fick råvaror, arbetskraft, kapital och en marknad för sina industriellt tillverkade varor. Sidor i boken: 181–187, 198–203.
  • Modern tid 3: De politiska ideologierna. Liberalism, konservatism, socialism och nationalism. Sidor i boken: 210–213, 218–223, 238–239.
  • Modern tid 4: Imperialismen. Tänk särskilt på de två exemplen med Indonesien och Kongo. Sidor i boken: 254–261.
  • Källkritik: På provet kommer du att tolka och analysera källors trovärdighet. Källmaterialet du kommer möta är från händelser och skeenden vi studerat. Sidor i boken: 19–28. Viktiga begrepp: berättande källor, kvarleva, relevans, äkthet, samtidighet, oberoende, tendens.
  • Historiebruk: Du kommer att få analysera hur den historia vi läser om använts, t.ex. varför USA valde datumet för undertecknandet av självständighetsdeklarationen till nationaldag. Exempel på begrepp: icke-bruk, kommersiellt bruk, politiskt bruk, Se sidorna 9–15 i historieboken.
Instuderingsuppgifter
Instuderingsuppgifter - prov i historia om perioden 1500-1900 (204.2 KiB, 121 downloads)
Tips på hur man kan plugga och förbereda sig till provet

Förståelse vid inlärningstillfällena är viktiga för att historiska fakta, begrepp ska bli en del av dina kunskaper. Du behöver sedan plocka fram kunskaperna 3–4 gånger för att de ska bli en del av dina kunskaper.

  1. Gör en planering när och hur du ska plugga/repetera.
  2. Dela upp pluggandet i mindre hanterbara delar, t.ex. pass på 30-70 minuter.
  3. Läs i boken och gör instuderingsuppgifter eller sammanfatta ett kapitel ur minnet.
  4. Anteckna och gör bilder, t.ex. tankekartor eller symboliska bilder.
  5. Tillverka egna instuderingsuppgifter/provfrågor.
  6. Låt någon förhöra
  7. Berätta ur minnet för någon om ett specifikt avsnitt ur historien.
  8. Diskutera en lämplig fråga vid matbordet (t.ex. franska revolutionens följder)
  9. Delta i undervisningen: ställ frågor, gör uppgifter, anteckna, lyssna.
Presentationer & videogenomgångar

Här är en länk till presentationer och videogenomgångar (klicka här)

Quizzar och öppna Exam.net-tester

Klicka på länkarna för att komma till de olika testerna:

Test om nederländsk kolonialism i Indonesien (klicka här)

Test om kolonialismen i Kongo (klicka här)

 

Religion åk 9 VT 2022

Vårens religion i åk 9 handlar om indiska och i huvudsak asiatiska religioner med hinduismen och buddhismen i fokus. Därefter ska vi framför också diskutera etik och konflikter där religion har betydelse.

Saxat ur kursplanens syfte

”Undervisningen i ämnet religionskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om religioner och andra livsåskådningar i det egna samhället och på andra håll i världen. Genom undervisningen ska eleverna bli uppmärksamma på hur människor inom olika religiösa traditioner lever med, och uttrycker, sin religion och tro på olika sätt. Undervisningen ska allsidigt belysa vilken roll religioner kan spela i samhället, både i fredssträvanden och konflikter, för att främja social sammanhållning och som orsak till segregation.” (…)

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur olika religioner och livsåskådningar ser på frågor som rör kön, jämställdhet, sexualitet och relationer. Eleverna ska vidare ges förutsättningar att kunna analysera och ta ställning i etiska och moraliska frågor (…)”

Religion i åk 9 – två delarbetsområden
  1. Hinduism och buddhism. Material: genomgångar (Google presentationer, videor) finns dels här och i Google Classroom, Religion Utkik (kapitel om hinduism och buddhism).
  2. Religion, etik och konflikt. Centralt innehåll i fokus: Etiska modeller och begrepp, religionernas roll i politiska skeenden och konflikter, konflikter och möjligheter. Exempel på viktiga begrepp: jämställdhet, sekularisering, moral, etik, ansvar, frihet, människosyn. Material: genomgångar (Google presentationer, videor och Religion Utkik.
Prov vecka 10 (onsdagslektionen)

Provet handlar i första hand om hinduism och buddhism (se nedan). Provet består av många flervalsfrågor och 2-3 fritextfrågor och görs i exam.net. Återkoppling på provet sker dels i form av att vi går igenom provet på en lektion och dels kommentarer i Schoolsoft.

Plugguide religionsprov om hinduism och buddhism VT 2022 (734.1 KiB, 81 downloads)
Bedömd diskussion vecka 10 (torsdag)

På torsdagen denna vecka kommer vi ha en bedömd diskussion som kretsar kring olika etiska dilemman. Innan diskussionen får ni reda på vilka dilemman som ska diskuteras.

Plugguide
Plugguide religionsprov om hinduism och buddhism VT 2022 (734.1 KiB, 81 downloads)
Grovplanering
Veckaämneinnehåll
2REIntroduktion: religion, etik och hinduism (viktiga begrepp: rit, praktik, tro m.fl.)
3REFokus: hinduism - tro och praktik (diagnos 1: atman, brahman mm)
4REFokus: hinduism - hinduismen och samhället (diagnos 2: varna, jati mm)
5REFokus: Lite jainism och berättelsen om Siddharta Gautama (diagnos 3: ahimsa, dukkha m.fl.)
6REFokus: Buddhism - tro och praktik, t.ex. i form av högtider
7REFokus: Buddhism - olika former av buddhism (diagnos 4: teravada, mahayna, bodhisattva mm)
8REProv och introduktion av de etiska modellerna
9RESportlov
10REFokus: de etiska modellerna. Analys och diskussion kring olika dilemman (diagnos 5: etiska modeller)
Kravnivåer – religion
Kunskapskraven i religion (524.2 KiB, 1262 downloads)
Självrättande test
  • Länk till självrättande test om buddhism (klicka här)
  • Länk till självrättande test om hinduism (klicka här)
    Genomgångar: hinduism, buddhism mm (uppdateras)

     

Planering SO våren 2022

Under vårterminen 2022 ska klass 9F på Ebba Braheskolan läsa ämnena religion och samhällskunskap. I ämnet samhällskunskap kommer vi rikta in oss på att förstå hur ekonomi fungerar: mest samhällets ekonomi. Ett annat nyckelbegrepp som blir viktigt för oss är globalisering. Vi inleder terminen med att undersöka olika asiatiska religioner med särskilt fokus på hinduism och buddhism. Vi ska också träna oss att förstå och tillämpa olika etiska modeller som till exempel konsekvensetik och dygdetik.

– Beskrivning av religionsundervisningen VT 2022 (klick här – kommer att bli en klickbar länk inom kort)

 

– Beskrivning av undervisningen i samhällskunskap VT 2022 (klicka här – kommer att bli en klickbar länk inom kort )

En övergripande grovplanering (kommer att uppdateras)
Veckaämneinnehåll
2REIntroduktion: religion, etik och hinduism (viktiga begrepp: rit, praktik, tro m.fl.)
3REFokus: hinduism - tro och praktik (diagnos 1: atman, brahman mm)
4REFokus: hinduism - hinduismen och samhället (diagnos 2: varna, jati mm)
5REFokus: Lite jainism och berättelsen om Siddharta Gautama (diagnos 3: ahimsa, dukkha m.fl.)
6REFokus: Buddhism - tro och praktik, t.ex. i form av högtider
7REFokus: Buddhism - olika former av buddhism (diagnos 4: teravada, mahayna, bodhisattva mm)
8REProv och introduktion av de etiska modellerna
9RESportlov
10REFokus: de etiska modellerna. Analys och diskussion kring olika dilemman (diagnos 5: etiska modeller)
11SHFokus: Begreppet ekonomi - privatekonomi och pengars värde (diagnos: inflation, deflation mm)
12SHFokus: Olika ekonomiska system - merkantilism, marknadsekonomi, planekonomi, cirkulär ekonomi mm
13SHFokus: Ekonomisk politik - hög- och lågkonjunktur, finans- och penningpolitik (diagnos: hög- och lågkonjuktur mm)
14SHFokus: Handel och globalisering
15SHPåsklov
16SHProv på ekonomi och globalisering
17SOTräna inför NP. Om det exempelvis blir historia, tränar vi historia bland annat genom att jobba lite med gamla NP-frågor.
18SONationella ämnesprov i SO: geografi, historia, religion eller samhällskunskap (två prov i ett och samma ämne)
19SHFokus: Redovisning av uppgift om globalisering
20RE/SHFokus: Redovisning av religiös konflikt
21SOVeckans tre SO-lektioner används efter behov (vi har kanske inte hunnit allt som planerat)
22SOVeckans tre SO-lektioner används efter behov (vi har kanske inte hunnit allt som planerat)