Det sista provet är dels ett test på dina kunskaper om historien efter första världskriget, dels test på det vi tidigare studerat, som till exempel kunskaper om antiken, medeltiden och tidigmodern tid. Mycket repetition alltså.
Hur plugga?
Läs gärna denna artikel om inlärning (klicka här). Artikeln ligger bakom en betalvägg, men eleverna har tillgång till artikeln i Classroom (se uppgifter och material).
- Planera ditt pluggande och se till att skapa tid och utrymme för att fokuserat träna, repetera och diskutera det du ska lära dig.
- Sprid ut pluggandet över tid. Bättre att sätta sig ned många och lite kortare tider än att försöka råplugga kvällen innan.
- Tänk på att du inte bara ska läsa och stryka under. Förhör dig själv med till exempel quiz eller flashcards (min favorit är Anki) eller låt någon annan förhöra dig.
- Diskutera och prata om det du lär dig på lektionerna, då minns du bättre.
- Du behöver plocka fram kunskaper (om Gilgamesh, Förintelsen, ryska revolutionen) 3-4 gånger innan du verkligen kan.
Tidigare prov
- Prov 1 (forntiden, antiken mm) klicka här.
- Prov 2 (medeltiden, tidigmodern tid mm) klicka här.
- Prov 3 (1700-talets revolutioner mm) klicka här.
- Prov 4 (imperialism, första världskriget mm) klicka här.
Nytt i det avslutande momentet som testas på provet
- Mellankrigstiden, med fokus på Europa, Sovjet, Italien, Tyskland och USA: ekonomiska kriser och framväxten av fascism, nazism och kommunism, samt Sveriges demokratisering. Läshänvisningar: Kapitlet Från krig till krig s. 299-320, 350-351.
- Andra världskriget, med fokus på de större linjerna: vändpunkter och varför de allierade vann (alternativt att axelmakterna förlorade). Läshänvisningar: Kapitlet Från Krig till krig s. 321-330, 350-351.
- Förintelsen, med fokus på Förintelsen olika faser och hur den gick till. Frågan om dess orsaker (intentionalister och funktionalister/aktör och struktur). Läshänvisningar: Kapitlet Från Krig till krig s. 331-336, 350-351.
- Kalla kriget, med fokus på orsaker till konflikten och varför kalla kriget slutade. Läshänvisningar: Kapitlet Efterkrigstiden s. 363-383, 395-401.
Vi kommer att ha lektioner efter provet som mer fokuserar på Sverige under andra världskriget, Förintelsen och kalla kriget. Och de avslutande lektionerna handlar om vår samtid och framtid.
En större fritextfråga
Ni kommer att få en större fritextfråga där ni ska analysera en händelse eller en längre process utifrån perspektivet aktör kontra struktur. På provet kommer ni få välja en person (aktör) som spelat en viktig roll i historien. Antigen kommer du och din klass få välja en person från antiken fram till och med tidigmodern tid eller en person från senmodern tid (1800-talet och framåt). Förbered dig genom att välja minst två personer som du skaffar dig kunskaper om.
Historisk person (aktör) | Historisk händelse eller process |
Aristoteles | Modern filosofi och vetenskap |
Konstantin den store (kejsare) | Kristendomen blir en världsreligion |
Theodora (kejsarinna) | Kvinnors rättigheter under senantiken |
Urban II | Korstågen |
Drottning Margareta | Kalmarunionen |
Heliga Birgitta | Skapandet av Birgittinorden |
Martin Luther | Splittringen av katolska kyrkan |
Elisabeth I av England | Bevarandet av Englands självständighet |
Christoffer Columbus | Den europeiska koloniseringen av Amerika |
Nicolaus Copernicus | Den vetenskapliga revolutionen |
Harriet Tubman | Avskaffandet av slaveriet i USA |
Leopold II av Belgien | Koloniseringen av Kongo och Afrika |
Vladimir Lenin | Ryska revolutionen och skapandet av Sovjetunionen |
Emmeline Pankhurst | Kvinnlig rösträtt |
Elin Wägner | Kvinnorättsrörelsen: ökad jämlikhet och jämställdhet |
Mahatma Gandhi | Avkoloniseringen: Indien och Asien |
Heinrich Himmler | Förintelsen |
Rosa Parks | Medborgarrättsrörelsen och ökad jämlikhet |
Michail Gorbatjov | Kalla krigets slut och Sovjets kollaps |
Usama bin Ladin | Kriget mot terrorism |
- Diskutera och argumentera för att personen du valt hade betydelse för den historiska händelsen eller processen.
- Diskutera och argumentera för att andra strukturella/bakomliggande faktorer hade betydelse för den historiska händelsen eller processen.
- Avsluta med en slutsats, vilken tolkning är rimligast, enligt din bedömning.
Öppna tester – framplockning, repetition
Alla tester kan göras hur många gånger som helst.
Exam.net-tester
Öppet test där du kan träna och repetera de källkritiska verktygen: Exam.net (kod: LYmHCf)
Öppet test där du kan träna historiebruk Exam.net (kod:wZartw)
Öppet test där du kan träna begrepp och perspektiv som till exempel begreppsparen förändring och kontinuitet, aktör och struktur, samt testa att du har koll på olika tidsperioder Exam.net (kod:LbQ76P)
Öppet test (många frågor!) från alla prov om historiska kunskaper, från forntiden till medeltiden. Exam.net (kod:VrSyAG)
Öppet test på tidsperioden ca. 1500-1800. Exam.net (kod: uHAqsv)
Öppet test om 1900-talet: första världskriget mm. Exam.net (kod:CLKXDg )
Google-formulär-tester
Ett test på första världskriget. Klicka här.
Ett test på ryska revolutionen (bakgrund, orsaker, personer mm): Klicka här.
Ett test på mellankrigstiden med fokus på USA, Tyskland, Italien och Japan. Klicka här.
Slides och videor
Forntiden & antiken
Medeltiden och början på tidigmodern tid
Franska revolutionen
Amerikanska frihetskriget eller revolutionen
Industriella revolutionen
Imperialism
Mellankrigstiden – Tyskland
Ryska revolutionen
Mellankrigstiden: USA, Japan …
Andra världskriget – en översikt
Förintelsens bakgrund och begrepp – del 1
Förintelsens faser – del 2
Efterkrigstiden 1945-2001