Under denna hösttermin, som återigen präglas av coronapandemin, kommer klasserna 7CDE läsa samhällskunskap veckorna 43-51. Vi delar upp arbetet i olika avsnitt som alla är viktiga och centrala. Som vanligt gäller det att tänka långsiktigt eftersom det här är kunskaper som återkommer och som är centrala om man vill förstå samhället och världen idag.
- Mänskliga rättigheter – bakgrund och kamp för MR i dag.
- Brott och straff – lagar, regler idag och förr.
- Socioekonomiska faktorer – hur utbildningsnivå, inkomst och yrke påverkar individen.
- Lite om beslutsfattande kommer också tas med i undervisningen (det är ju t.ex. viktigt att känna till vilka som stiftar lagar i Sverige).
Centralt innehåll (från kursplanen)
I det centrala innehållet står stoffinnehållet som vi ska jobba med. En del i det centrala innehållet kommer vi tillbaka till, som t.ex. EU som vi oftast jobbar mest med i årskurs nio. Politiska ideologier kommer vi återkomma till flera gånger, inte minst när vi läser historia.
Rättigheter och rättsskipning
De mänskliga rättigheterna inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Deras innebörd och betydelse samt diskrimineringsgrunderna i svensk lag. Olika organisationers arbete för att främja mänskliga rättigheter. Hur mänskliga rättigheter kränks i olika delar av världen. De nationella minoriteterna och samernas ställning som urfolk i Sverige samt vad deras särställning och rättigheter innebär. Demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen. Etiska och demokratiska dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter. Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Hur normuppfattning och lagstiftning påverkar varandra. Kriminalitet, våld och organiserad brottslighet. Kriminalvårdens uppgifter och brottsoffers situation.
Beslutsfattande och politiska idéer
Politiska ideologier och hur skiljelinjerna i det svenska partiväsendet har utvecklats. Sveriges politiska system med Europeiska unionen, riksdag, regering, landsting och kommuner. Var olika beslut fattas och hur de påverkar individer, grupper och samhället i stort. Sveriges grundlagar. Några olika stats- och styrelseskick i världen.
Samhällsresurser och fördelning
Skillnader mellan människors ekonomiska resurser, makt och inflytande beroende på kön, etnicitet och socioekonomisk bakgrund. Sambanden mellan socioekonomisk bakgrund, utbildning, boende och välfärd. Begreppen jämlikhet och jämställdhet.
Prov och diagnoser
vecka | typ | innehåll |
47 | diagnos | Mänskliga rättigheter, brott och straff (rättssäkerhet mm) |
49 | diagnos | Brott och straff, socioekonomiska faktorer, lagstiftning |
50 | Prov | Fokus på brott och straff |
51 | Uppgift | Bedömningsuppgift: Nationella minoriteter |
Provinformation
Grovplanering
vecka | innehåll - tema | ne.se | länkar | |
43 | Mänskliga rättigheter: bakgrund, arbete för | länk | (Film 1) | (Film 2) |
44 | Påsklov | |||
45 | USA-valet, brott och straff i politiken (riksdagspartierna) | (film 1) | (Film 2) | |
46 | Brott och straff i politiken, rättssäkerhet/rättsstat | |||
47 | Brott och straff förr jmf med idag, brottslighet/straff idag (diagnos) | (Film 1) | (Text 1) | |
48 | Brott och straff, brottslighet, påföljder, rättskedjan | (Film 2) | ||
49 | Brott och straff, socioekonomiska faktorer (diagnos) | |||
50 | Prov Nationella minoriteter | (Film 1) | (Text 1) | |
51 | Nationella minoriteter, bedömningsuppgift | (Text 2) |
Presentationer & uppgifter i urval
Bakgrunden till de mänskliga rättigheterna
En uppgift om kampen för mänskliga rättigheter