Vårens (2019) religionsundervisning kommer ha tre huvudsakliga fokus: tillämpad etik (förstå och kunna använda etiska modeller) och begreppet människosyn, islam och religioners roll i olika konflikter.
Centralt innehåll i fokus
Religioner och andra livsåskådningar
- Centrala tankegångar och urkunder i världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism.
- Varierande tolkningar och bruk inom världsreligionerna (islam) i dagens samhälle.
- Huvuddragen i världsreligionernas historia (islam)
Etik & människosyn
- Vardagliga moraliska dilemman. Analys och argumentation utifrån etiska modeller, till exempel konsekvens- och pliktetik.
- Föreställningar om det goda livet och den goda människan kopplat till olika etiska resonemang, till exempel dygdetik.
- Etiska frågor samt människosynen i några religioner och andra livsåskådningar.
- Etiska begrepp som kan kopplas till frågor om hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar, till exempel frihet och ansvar.
Religioners roll i olika konflikter
- Sambandet mellan samhälle och religion i olika tider och på olika platser.
- Religionernas roll i några aktuella politiska skeenden och konflikter utifrån ett kritiskt förhållningssätt.
- Konflikter och möjligheter i sekulära och pluralistiska samhällen, till exempel i frågor om religionsfrihet, sexualitet och synen på jämställdhet.
Identitet och livsfrågor
- Hur religioner och andra livsåskådningar kan forma människors identiteter och livsstilar.
Kunskapskrav
Planering
vecka | tema | lektionsinnehåll |
11 | etik | Introduktion av religion i åk 9 |
12 | etik | Vi jobbar med etiska modeller som t.ex. konsekvensetik |
13 | etik | Vi undersöker frågan om människan föds god eller ond? |
14 | etik | Inlämning av individuell undersökning! (fredag) |
15 | islam | Islams historia och några olika tolkningar (shia & sunni) |
16 | Påsk | |
17 | islam | Islam idag - olika tolkningar av islam i dagens samhälle |
18 | Förberedelse | Förberedelse inför NP (vet ännu inte vilket ämne det blir) |
19 | NP | Två NP (tisdag och torsdag) |
20 | Religion och samhälle | Individuellt arbete med konflikt: religion ska spela en roll i konflikten (OBS! det behöver inte vara en väpnad konflikt). |
21 | EEV | Elevens val |
22 | Religion och samhälle | På onsdagslektionen är det inlämning av presentation av konflikt |
Islam – framväxt och spridning 610-632
Islam – shia och sunni