Vårens religionsundervisning kommer ha tre huvudsakliga fokus: a) etik (förstå och kunna använda etiska modeller) och begreppet människosyn, b) islam och c) religioners roll i olika konflikter, som t.ex. tvång och frihet inom olika religiösa traditioner.
Prov och inlämningar
- vecka 17 (22-24/4) – test på kunskaper om islam samt en del repetitionsuppgifter om judendom, kristendom, hinduism och buddhism. Provet kommer bestå av flervals- och kryssfrågor.
- vecka 21 (19/5) – Inlämning av inspelad presentation om konflikt med religionen/samhälle. Fokus kommer vara konflikter i samhället där religiösa praktiker (t.ex. religiös klädsel, mat, vanor) och tro krockar med majoritetssamhällets. Konfliktfrågan ska också analyseras med olika etiska modeller.
Centralt innehåll i fokus
Religioner och andra livsåskådningar
- Centrala tankegångar och urkunder i världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism.
- Varierande tolkningar och bruk inom världsreligionerna (islam) i dagens samhälle.
- Huvuddragen i världsreligionernas historia (islam)
Etik & människosyn
- Vardagliga moraliska dilemman. Analys och argumentation utifrån etiska modeller, till exempel konsekvens- och pliktetik.
- Föreställningar om det goda livet och den goda människan kopplat till olika etiska resonemang, till exempel dygdetik.
- Etiska frågor samt människosynen i några religioner och andra livsåskådningar.
- Etiska begrepp som kan kopplas till frågor om hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar, till exempel frihet och ansvar.
Religioners roll i olika konflikter
- Sambandet mellan samhälle och religion i olika tider och på olika platser.
- Religionernas roll i några aktuella politiska skeenden och konflikter utifrån ett kritiskt förhållningssätt.
- Konflikter och möjligheter i sekulära och pluralistiska samhällen, till exempel i frågor om religionsfrihet, sexualitet och synen på jämställdhet.
Identitet och livsfrågor
- Hur religioner och andra livsåskådningar kan forma människors identiteter och livsstilar.
Kunskapskrav
Planering
vecka | tema | lektionsinnehåll |
13 | islam | Introduktion av religion i åk 9 |
14 | islam | Vi jobbar med religionen islam - film: Muhammed the last prophet + diagnos I |
15 | Påsklov | |
16 | islam | islam - shia & sunni, islam i dagens samhälle + diagnos II |
17 | islam | Prov - fokus islam + börja jobba med etik |
18 | etik | Olika etiska modeller, människosyn, identitet |
19 | etik | Olika etiska modeller, människosyn, identitet + diagnos III |
20 | Samhällskonflikt | Självständigt och parvis arbete med religiöst färgade konflikter |
21 | Samhällskonflikt | Inlämning av religionskonflikt |
22 | ev. rest | Beroende på behov. |
Uppgift – Muhammed the last prophet
Islam – framväxt och spridning 610-632
Islam – shia och sunni