I februari vt 2016 läser klasserna 8h och 8g ämnet geografi och temat är hållbar utveckling. Undervisningen handlar bl.a. om intressekonflikter om naturresurser, olika energikällor (ändliga och förnybara) och avslutningsvis om fattigdom (social hållbarhet).
Datum för prov och läxförhör
Fredag 26/2 – Klasserna kommer då att ställas inför en verklig intressekonflikt om naturresurser som de ska analysera (orsaker till, konsekvenser av olika lösningar). I testet ingår också begreppskunskap (t.ex. hållbar utveckling, växthuseffekten, peak oil m.fl.). Intressekonflikten som ska analyseras kommer att handla om våra energitillgångar.
I uppgiften (förhöret) ska du:
- Argumentera för och mot olika lösningar
- Analysera orsaker och konsekvenser
- Se intressekonflikten ur olika perspektiv (t.ex. samhälle – miljö, på lång och kort sikt, global nivå – lokal nivå)
- Använda relevanta begrepp (t.ex. hållbar utveckling)
Hur träna inför uppgiften (förhöret)?
- Träna på begreppen!
- Gå igenom lösningarna på lektionsövningarna om t.ex. mangroveskogarna, för- och nackdelar med de fossila bränslena (se nedan)
- Titta på genomgångarna (se nedan) och gör quizet och begreppstesten (se nedan).
- Diskutera vad du lärt dig med exempelvis en förälder.
Några klassrumsövningar
Presentationer och genomgångar
Växthuseffekten (kort och mycket bra!)
Presentation om hållbar utveckling i kursplanen (många begrepp)
Quiz om hållbar utveckling
Hållbar utveckling
Tack! Du har just gjort Hållbar utveckling på bildningscentralen.se! Din poäng: %%SCORE%% av %%TOTAL%%. Ditt betyg: %%RATING%%
Dina svar är markerade nedan.
Länkar
Naturvårdsverkets text om fossila bränslen (lätt att läsa och förstå)