Lokal pedagogisk planering (lpp)
I planeringen hittar du bl.a. kravnivåer och bedömning samt vilket stoff, centralt innehåll, som bearbetas under arbetsmomentet geografi åk 9.
Bedömningsaspekter – resonemang

Video om bedömningsaspekter
Veckoplanering
vecka | lektionsinnehåll |
---|---|
12 | Analys av sårbara platser + repetition: gradnätet, plattektonik, naturkatastrofer (repetition) |
13 | Fokus på fattigdom: orsaker, konsekvenser och begrepp för att beskriva fattigdom som t.ex. extrem fattigdom, HDI, BNP/capita |
15 | Repetition fattigdom. Befolkningsgeografi: fokus på samband, barnafödande. Exempel på begrepp: summerad fruktsamhet, dödstal/mortalitet m.fl. |
16 | Migration: orsaker, konsekvenser. Begrepp: frivillig och ofrivillig migration, asyl, push- och pullfaktorer, urbanisering m.fl. |
17 | Förhör: namngeografi (Asien) + repetition. Forts. migration ... |
18 | Arbete med artikel om Bangladesh: se här. |
19 | Bedömningsuppgift på lektion: analys av sårbar plats (9B se här) och (9F se här) |
20 | Schemabrytande vecka |
21 | Prov om migration, fattigdom, intressekonflikter och lite sårbarhet. |
Läxor & prov
9C skriver geografiprov torsdag 30/11
9D skriver geografiprov fredag 1/12
På provet kommer ni att få resonera om …
- Orsaker till och konsekvenser av migration (urbanisering, flyktingar mm). Utgå från de övningar om migration vi jobbat med (urbanisering i Asien och flyktingkrisen i Burma).
- Orsaker till, konsekvenser av och lösningar när det gäller fattigdom i världen. Här kommer du att få resonera om faktorer som kan förklara fattigdom och hur man kan få en hållbar social och ekonomisk utveckling.
- Sårbara platser – du kommer att identifiera sårbara platser med hjälp av kartor, diagram och tabeller.
OBS! tänk på bedömningsaspekterna när du förbereder dig!