inlägg

Religion åk 8 – hinduism, buddhism och nyandlighet VT 2019

Vårens religion i åk 8 handlar om indiska och i huvudsak asiatiska religioner med hinduismen och buddhismen i fokus. Därefter ska vi diskutera och arbeta med nyandliga rörelser, som t.ex. Hare Krishna och Scientologikyrkan,  i Sverige och världen.

Prov vecka 18 och presentation vecka 20
hinduism_buddhism_studieguide (352.7 KiB, 316 downloads)
Grovplanering
Kravnivåer – religion
Kunskapskraven i religion (524.2 KiB, 545 downloads)
Självrättande test

Genomgångar

 

Religion åk 9 – etik, människosyn och konflikter

Vårens (2019) religionsundervisning kommer ha tre huvudsakliga fokus: tillämpad etik (förstå och kunna använda etiska modeller) och begreppet människosyn, islam och religioners roll i olika konflikter.

Centralt innehåll i fokus

Religioner och andra livsåskådningar
  • Centrala tankegångar och urkunder i världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism.
  • Varierande tolkningar och bruk inom världsreligionerna (islam) i dagens samhälle.
  • Huvuddragen i världsreligionernas historia (islam)
Etik & människosyn
  • Vardagliga moraliska dilemman. Analys och argumentation utifrån etiska modeller, till exempel konsekvens- och pliktetik.
  • Föreställningar om det goda livet och den goda människan kopplat till olika etiska resonemang, till exempel dygdetik.
  • Etiska frågor samt människosynen i några religioner och andra livsåskådningar.
  • Etiska begrepp som kan kopplas till frågor om hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar, till exempel frihet och ansvar.
Religioners roll i olika konflikter
  • Sambandet mellan samhälle och religion i olika tider och på olika platser.
  • Religionernas roll i några aktuella politiska skeenden och konflikter utifrån ett kritiskt förhållningssätt.
  • Konflikter och möjligheter i sekulära och pluralistiska samhällen, till exempel i frågor om religionsfrihet, sexualitet och synen på jämställdhet.
Identitet och livsfrågor
  • Hur religioner och andra livsåskådningar kan forma människors identiteter och livsstilar.
Kunskapskrav
Kunskapskraven i religion (524.2 KiB, 545 downloads)
Planering
Islam – framväxt och spridning 610-632

Islam – shia och sunni

 

 

Studiebesök på historiska museet

I åttan läser vi om andra världskriget och Förintelsen i ämnet historia, därför bestämde vi oss för att gå på Historiska museets tillfälliga utställning Speaking memories – Förintelsens sista vittnen. Fokus i utställningen är överlevande i Sverige och deras berättelser. Guiderna var engagerade och kunniga och förhöjde upplevelsen. Här kan ni se bilder från alla klasserna.

Genomgångar om förintelsen

Del 1 om Förintelsen – begrepp och bakgrund
Test på att du hängt med! (Klicka här)
 Del 2 om Förintelsen – förintelsens faser

Klicka här om du vill testa att du hängde med i genomgången!

Geografi åk 9 VT 2019

Lokal pedagogisk planering (lpp)

I planeringen hittar du bl.a. kravnivåer och bedömning samt vilket stoff, centralt innehåll, som bearbetas under arbetsmomentet geografi åk 9.

LPP Geografi åk 9 VT 2019 (918.6 KiB, 227 downloads)
Bedömningsaspekter – resonemang
Bildkälla: http://frokenhemberg.blogspot.se/
Video om bedömningsaspekter

Veckoplanering
Läxor & prov
  • Prov vecka 7 fredag 15/2: sårbara platser, migration, fattigdom
  • Läxförhör vecka 8 fredag 22/2: namngeografi
  • Inlämning av arbete om intressekonflikter om naturresurser vecka 10
På provet kommer du att få visa kunskaper om …
  • Orsaker till och konsekvenser av migration (urbanisering, flyktingar mm). Utgå från de övningar om migration vi jobbat med (urbanisering i Asien och flyktingkrisen i Burma).
  • Orsaker till, konsekvenser av och lösningar när det gäller fattigdom i världen. Här kommer du att få resonera om faktorer som kan förklara fattigdom och hur man kan få en hållbar social och ekonomisk utveckling.
  • Sårbara platser – du kommer att identifiera sårbara platser med hjälp av kartor, diagram och tabeller.

OBS! tänk på bedömningsaspekterna när du förbereder dig! 

Genomgångar
Sårbara platser

Migration

Länkar

Seterra – träna namngeografi

Länders riktiga storlek (kul!)

historia åk 8 vt 2019

Otto Dix Sturmtruppe geht unter Gas vor, från Der Krieg, (1924)

Veckorna 50 t.o.m. 12 (och eventuellt 13) jobbar vi med ämnet historia i årskurs 8. Innehållet som ska bearbetas är stort och intressant. Vi ska studera 1800-talets imperialism och nationalism, 1900-talets världskrig, revolutioner och folkmord. Mastigt!

Detta inlägg uppdateras ibland med ny information.

Senast uppdaterad: 2018-02-18

Prov och andra examinationer
Kunskapskrav i ämnet historia
Kunskapskrav historia (362.6 KiB, 579 downloads)
LPP – lokal pedagogisk planering för arbetsområdet
Planering historia åk 8 VT 2019 (1.2 MiB, 106 downloads)
Självrättande tester

Klicka här!

Grovplanering
Vecka Lektionsinnehåll sidor i boken
49 Repetition: industriella revolutionen
50 imperialism + ideologier
2 Imperialism s. 154-160
3 Imperialism + Första världskriget: orsaker + källkritik s. 150-153, 193-197
4 Första världskriget: källkritik + kriget och dess följder, diagnos s. 199-207
5 Mellankrigstiden: Ryska revolutionen och nazism s. 208-229
6 Mellankrigstiden, andra världskriget (inledning och orsaker) s. 230-236
7 Andra världskriget (vändpunkter och slut). Historiebruksövning + diagnos s. 230-251
8 Andra världskriget och eventuellt Förintelsen. Prov: historisk referensram + begrepp (fredag) s. 244-249
9 Sportlov
10 Förintelsen och andra världskriget: referensram + historiebruk s. 244-249
11 Förintelsen (OBS! vi återkommer till Förintelsen i åk 9) referensram + historiebruk Se övrigt material
12 Prov: historieanvändning + källkritik + fakta om Förintelsen (test: andra världskriget + källkritik)
13 Vi börjar jobba med religion och besöker riksdagen!
Studieteknik – puggtips
Plugguide hiprov åk 8 (453.5 KiB, 88 downloads)

 

Genomgångar om kalla kriget

Genomgångar om kalla kriget

OBS! Görs fler videor, genomgångar lägger jag in dem här allt efter. Först videor därefter google slides. (Om du vill testa dina kunskaper – klicka här!)

 1. Begreppen som beskriver kalla kriget …
2. Kalla krigets orsaker och inledning

3. Kalla krigets slut och tiden fram till 2010-talet

4. Ideologi – kommunism

5. kalla kriget och avkoloniseringen
6. Sverige och kalla kriget

Film om förintelsen

Som SO-lärare är ofta tiden mycket värdefull, det är mycket stoff som ska bearbetas i undervisningen, inte minst i ämnet historia. Att titta på en spelfilm som engagerar eleverna empatiskt och ökar deras kunskaper hinns sällan med. Häromdagen blev det dock tillfälle att titta på film om förintelsen.

Eleverna hade under ena hälften av dagen muntliga nationella prov i matematik och svenska. Den andra hälften fick vi SO-lärare använda efter eget tycke och smak. Jag valde att visa den ungerska filmen Sauls son från 2015 av László Nemes. Filmen är tung på flera sätt, dels är förstås själva ämnet tungt, men även själva skildringen av filmens huvudperson, Saul Ausländer, är inte helt konventionell. Kameran följer tätt bakom Saul genom hela filmen och har bara skärpa på Sauls absoluta närhet. Saul Ausländer är del av ett sonderkommando 1944 i Auschwitz-Birkenau. Hans och gruppens uppgifter inbegriper bl.a. att tömma gaskamrarna på lik. Utifrån de kunskaper jag inhämtat bygger filmen i hög utsträckning på vad vi idag vet om sonderkommando och Auschwitz, vilket var ett starkt skäl till att visa filmen. Filmen engagerade eleverna!

Saul Ausländer
Bild från filmen Sauls Son och visar huvudpersonen Saul Ausländer (Géza Röhrig).

Här är frågorna som vi efter filmen diskuterade tillsammans i helklass.

Uppgifter till filmen Sauls son (317.8 KiB, 106 downloads)

Frågor som du ska tänka på under filmen

  1. Varför tror du att sonderkommando kallas för Geheimnisträger (bärare av hemligheter)?
  2. Hur ser man till att de blivande offren för gasning inte gör motstånd?
  3. Varför tror du att pojken man hittar i gaskammaren blir så viktig för Saul?
  4. I filmen visas en konflikt mellan några fångar i sonderkommando; Abraham vill göra uppror och väpnat motstånd medan oberkapo Biedermann vill fotografera och dokumentera grymheterna och se till att omvärlden får kunskap. Vilken typ av motstånd var mest effektiv? 
  5. Är Saul Ausländer ett offer, åskådare, hjälte/hjälpare eller förövare?
  6. I filmen har man vid några tillfällen utgått från kända autentiska fotografier från Auschwitz. Känner du igen något fotografi?
  7. Bidrog filmen till att du fick kunskap och förstod något om Auschwitz och förintelsen bättre?