inlägg

Träna källkritik

Källkritik är ett återkommande kunskapskrav i SO-ämnena, även om det poängteras extra i historieämnet. Det kan alltså vara bra att träna på de källkritiska begreppen och verktygen. Citatet nedan är saxat ur kunskapskraven för historia.

”Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra välutvecklade och väl underbyggda slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om källornas trovärdighet och relevans.”

Genomgång – källkritiska begrepp (Skotten i Sarajevo)

Ett litet test om källkritik
Övningar vi gjort
Källövning Industriella Revolutionen version 1 (1.0 MiB, 3431 downloads)
Källövning om skotten i Sarajevo 1914 (1.2 MiB, 223 downloads)
Användbara länkar

Här har våra bibliotekarier på VR lagt upp länkar till källkritikens värld.

Riksarkivet på nätet

Alla lärare som letar efter källmaterial att jobba med i klassrummet har nu fått ytterligare en fantastisk digital resurs att ösa ur – riksarkivets digitala arkivinformation. Oj, vad sammis stackars elever kommer att få öva sig i att tolka och värdera historiska källor! (Här finns fler webbarkiv med digitaliserat källmaterial).

Så här skriver riksarkivet på nätet: ”Från den 1 februari 2018 har alla fri tillgång till Riksarkivets digitala arkivinformation. Du hittar över 100 miljoner digitala arkivhandlingar i Digitala forskarsalen.”

https://sok.riksarkivet.se/digitala-forskarsalen

Vad är ett resonemang?

I alla SO-ämnena förväntas elever föra resonemang. Den stora frågan som elev är då förstås vad är t.ex. ett välutvecklat och väl underbyggt resonemang? Här nedan (videon och postern) kan du se vad vi letar efter när vi bedömer ett resonemangs kvalitet.

Video om vad som är kvalitet i ett resonemang

Här kan du se fröken Hembergs sammanfattning i en poster. Tack fröken Hemberg!

Bildkälla: http://frokenhemberg.blogspot.se/
Kan man öva på att föra resonemang?

Mycket av undervisningen i SO-ämnena handlar om att öva just detta, men som regel tränar vi på olika delar av bedömningsaspekterna vid olika tillfällen. Jag tror dock att det är bra att se en smula hantverksmässigt på förmågan att föra resonemang. Testa att bygga ett resonemang om något du behärskar, t.ex. imperialismens orsaker:

  • Har ditt svar bredd? Innehåller det t.ex. flera orsaker? Eller är det ”magert” med endast någon eller ett par orsaker?
  • Har ditt resonemang djup? Förklarar du exempelvis nationalismen som orsak eller konstaterar du endast kort att ”första världskriget” var en orsak till kriget?
  • Problematiserar du i ditt resonemang? Å ena sidan var imperialismen en orsak eftersom att alla de europeiska stormakterna ville åt Afrikas och Asien råvaror, men å andra sidan lyckades de lösa Fashoda- och Marockokrisen på ett fredligt sätt.
  • Konkretiserar du dina resonemang genom att ge förtydligande exempel? Nationalismen var en orsak till kriget, exempelvis tillhörde Gavrilo Princip som mördade Franz Ferdinand och Sophie en nationalistisk organisation, Svarta handen.
  • Är dina slutsatser logiska utifrån de orsaker och exempel du visat i ditt resonemang?

 

Religion åk 7 vårterminen 2018

i årskurs 7 studerar vi judendom och kristendom.

Vårterminens religion har de två syskonreligionerna judendom och kristendom som tema. Islam, som också är en abrahamitisk syskonreligion kommer vi läsa om i årskurs 9.

LPP – lokal pedagogisk planering (innehåll, veckoplanering) och kunskapskraven
LPP religion åk 7 VT 2018 (680.0 KiB, 23 downloads)
Kunskapskraven i religion (524.2 KiB, 155 downloads)
Provdatum

7D – fredag vecka 11 2017-03-16

Enskilda övningar (inte alla … men några)
Vi behöver ritualer (440.3 KiB, 307 downloads)
Genomgångar

 

 

 


Presentationer på youtube

Efterkrigstiden – historia våren 2018 åk 9

Efterkrigstiden 1945-2018

Vi inleder vårterminen med att läsa historia veckorna 2 t.o.m. 10. Tidsperioden som är i fokus är 1945-2005, från kalla krigets början till elfte september 2001 när World Trade centers tvillingtorn och Pentagon utsattes för terrorattacker som skakade världen.  Att vår tidsperiod slutar just 2005 är enbart av estetiska skäl – om vi hinner kan vi absolut diskutera Islamiska statens härjningar, eventuella gasledningar i Östersjön mm.

Inägget uppdaterades: 2018-02-22

Grovplanering
Planering åk 9 historia VT 2018
veckasidor i bokenlektionsinnehåll
2Tema folkmord
3s. 321-324Tema folkmord (avslutas med diskussion med utgångspunkt i G. Stantons "väckarklockor"/steg)
4s. 252-257Fokus: Orsaker till kalla kriget och ideologi
5s. 258-275Fokus: olika aspekter av kalla kriget - militära konflikter, vetenskaplig prestige
6s. 276-281, 300-305Fokus: Olika aspekter av kalla kriget - Koreakriget, rymdkapplöpning, avkolonisering osv.
7Varför kollapsade östblocket? Följder i vår tid av kalla kriget (t.ex. 11-septemberattackerna). Sverige under perioden.
8s. 321-347Fokus: Utvecklingen efter Sovjets fall. Al-Qaida, Afghanistan, Irak, Kina + test: källkritik (veckans sista lektion)
9Sportlov
10Prov: historisk referensram, begrepp och eventuellt studiebesök på armémuseum
11Test: Historieanvändning + att vi börjar jobba med ämnet religion
Prov- och testdatum

vecka 8 – läxförhör:  källkritik.

Vecka 10 – Prov historisk referensram (fakta, orsaker, följder mm), begrepp

Vecka 11 – Test: historieanvändning

Övning - Presidenter och terrorister (2.0 MiB, 11 downloads)

 

9C Torsdag vecka 10 2018-03-08: Prov; historisk referensram, vilket exempelvis innebär orsaker till och följder av kalla kriget, begrepp som t.ex. kalla kriget, järnridån, terrorbalans m.fl.

9D Fredag vecka 10 2018-03-09: Prov; historisk referensram, vilket exempelvis innebär orsaker till och följder av kalla kriget, begrepp som t.ex. kalla kriget, järnridån, terrorbalans m.fl.

Kunskapskrav och grovplanerin
Kunskapskrav historia (362.6 KiB, 245 downloads)
Viktiga begrepp

Kalla kriget, folkmord, brott mot mänskligheten, FN, säkerhetsrådet, NATO, Warszawapakten, järnridån, ideologi, kommunism, liberalism, välfärdssamhälle, folkhemmet, rekordåren, dominoteorin, kapprustning, terrorbalans, kolonialism, FNL, EU, Berlinmuren, heta linjen, apartheid, perestrojka, glasnost, medborgarrättsrörelsen, islamism, jihadism.

Viktiga personer (fr.a. manliga politiker)
Efterkrigstidens persongalleri: Hur har de påverkat och/eller förändrat historien?

Per-Albin Hansson, John F. Kennedy, Olof Palme, Margaret Thatcher, Ronald Reagan, Michail Gorbatjov, Josef Stalin, Rosa Parks, Ho Chi Minh, Nelson Mandela, Nikita Chrusjtjov, Fidel Castro, Indira Gandhi, Winston Churchill, Mahatma Gandhi, Mao Zedong, Usama bin ladin,

Viktig geografi att ha koll på …

Öst- och Västtyskland, Berlin, Kuba, Sydostasien, Nordvietnam, Sydvietnam, Hanoi, Saigon, Nord- och Sydkorea, järnridåns sträckning, New York, Afghanistan, Irak, Syrien, Mellanöstern.

Nyckelfrågor och historiska problem (som ska lösas)
  1. Orsaker till och konsekvenser av kalla kriget.
  2. Orsaker till och konsekvenser av välfärdssamhällets framväxt.
  3. Hur och varför avkoloniserades Afrika och Asien under andra hälften av 1900-talet?
  4. Varför blev det aldrig ett direkt krig mellan USA och Sovjet?
  5. Varför upphörde kalla kriget? Och vad hände sedan?
  6. Orsaker till och konsekvenser av 9/11 (alltså terrordåden 11 september 2001).
  7. Hur var det att leva i öst respektive väst?
Självrättande test

Klicka här om du göra ett självrättande test om efterkrigstiden.

Övningar och genomgångar i klassrummet
Kalla krigets orsaker och inledning

Begrepp för att analysera och beskriva det kalla kriget

Sovjets kollaps och vägen mot elfte septemberattackerna

Avkoloniseringen och kalla kriget – genomgång

Sverige och det kalla kriget

Övning: efterkrigstidens persongalleri

självrättande test – historia åk 9

Efter att du gjort ett självrättande test ska du berätta hur det gick: Vad kunde du? Har du några kunskapsluckor? Berätta för din SO-lärare!

OBS! Inlägget uppdateras när nya test läggs till. Inlägget uppdaterades: 2018-02-16

Självrättande test om källkritik

Självrättande test om efterkrigstiden

självrättande test i historia – åk 8

Självrättande test – historia åk 8

Alla tester ska vara självrättande. Kom i håg att berätta för mig hur det gick! Vad kunde du? Vad behöver du träna på? Maila eller berätta när vi ses.

OBS! inlägget uppdateras så fort ett nytt test behöver läggas till! Senast uppdaterades inlägget: 2018-02-13

Källkritik
Övergripande test om Imperialism under 1800- och 1900-talen
Test om Kongo och kolonialismen

Ryska revolutionen

Om John Hattie och synligt lärande på nätet

Hur kan undervisningen utvecklas? Hur får man eleverna att nå längre kunskapsmässig? Det är viktiga frågor som lärare ständigt brottas med. Ett av de namn som ständigt dyker upp i sammanhanget är skolforskaren John Hattie. Här har jag samlat material som belyser hans tankar och idéer om skolan.

visiblelearning.org – påverkansfaktorer på studentprestationer

Hatties mest spridda bok, Visible learning, finns översatt till svenska ”Synligt lärande för lärare”. Webbsidan, visiblelearning.org, har förstås tagit sitt namn från Hatties bok. I boken lyfts särskilt hur olika faktorer, som t.ex. återkoppling, påverkar inlärning. Här är ett diagram som visar hur stor effekt, enligt Hatties metaundersökning, olika faktorer har på inlärning, och här förklaras kortfattat vad de olika faktorerna innebär.

The Power of feedback av Hattie och Timperley (2007)

Här är en text som det ofta refereras till när det gäller återkoppling (klicka här för pdf). Här är en något mer kortfattad version av slutsatserna från The Power of Feedback. Artikeln heter Feedback in Schools och är skriven av John Hattie.

Videor med John Hattie som förklarar effekten av olika faktorer

Imperialism och världskrig

Veckorna 2 t.o.m. 12 (och eventuellt 13) jobbar vi med ämnet historia i årskurs 8. Innehållet som ska bearbetas är stort och intressant. Vi ska studera 1800-talets imperialism och nationalism, 1900-talets världskrig, revolutioner och folkmord. Mastigt!

Detta inlägg uppdateras ofta med ny information.

Senast uppdaterad: 2018-02-19

Prov och andra examinationer

Klasserna 8C och 8D kommer att ha ett prov vecka 8, men arbetsmomentet kommer att innehålla fler tillfällen för eleverna att visa sina kunskaper.

Prov vecka 8 torsdag 22/2 (8D) och tisdag 20/2 (8C)

Läxförhör vecka 12 samt inlämningsuppgift om historieanvändning

Kunskapskrav i ämnet historia
Kunskapskrav historia (362.6 KiB, 245 downloads)
LPP – lokal pedagogisk planering för arbetsområdet
Planering historia åk 8 vt 2018 (1.1 MiB, 40 downloads)
Självrättande tester

Klicka här!

Grovplanering
veckasidor i boken
2En lektion om terminens historia
3Imperialism – översikt + övergripande uppgifts. 154-160
4Imperialism: övning – imperialismens persongalleri (8D) + fördjupning Kongo (8DC)s. 154-160, 166-167
5Första världskriget: orsaker, utveckling + nationalisms. 150-153, 193-197
6Första världskriget: källkritik + kriget och dess följder, diagnoss. 199-207
7Mellankrigstiden: Ryska revolutionen och nazisms. 208-229
8Mellankrigstiden, andra världskriget (inledning och orsaker) Prov: Torsdag (8D), fredag (8C)s. 230-236
9Sportlov
10Andra världskriget (vändpunkter och slut)s. 237-251
11Förintelsen och andra världskrigets. 244-249
12Test/inlämning: historieanvändning + källkritik + fakta om Förintelsen (test: andra världskriget + källkritik)
138C går miste om 3 SO-lektioner kommer förmodligen att behöva även denna veckas lektioner.
Presentationer (slideshare, youtube mm)
Världskrigen
Första Världskriget Vt 2010 (1.8 MiB, 2721 downloads)
1917 Till 1945 Sammanfattning Av Kriget (892.4 KiB, 3060 downloads)
Kolonialism & Imperialism

Coming Soon

Genomgångar om första världskriget

Genomgångar om den ryska revolutionen och mellankrigstiden
Vad är kommunism?

Nazism och Hitlers väg till makten

Socioekonomiska samband

Socioekonomiska samband och Sveriges befolkning med årskurs 8

I årskurs 8 har vi under hösten jobbat med samhällskunskap. Vi har studerat både Sveriges befolkning och hur välfärdssamhället dels vuxit fram, dels  dess utformning med skatter och bidrag. Ett mer allmänt kunskapsmål under detta arbetsmoment är att eleverna ska träna på att se och förklara samband. Finns det exempelvis kopplingar mellan socioekonomiska faktorer som utbildning och hälsa? Hur hänger den kommunala skattenivån ihop med kommunens åldersstruktur och medelinkomst?

På lektionerna har eleverna bland annat jobbat med statistik från SCB:s mycket användarvänliga Kommuner i siffror, samt tittat på Aftonbladets ”multimediadokumentär” Klassresan.

Klassresan är en sorts multimediadokumentär från 2016 av Aftonbladet om segregationen i Stockholm längs tunnelbanans röda linje.
Exempel på uppgifter som vi jobbat med
Jämföra kommuner - en uppgift i sh (264.6 KiB, 17 downloads)
Sårbara kommuner - en uppgift i sh (143.0 KiB, 18 downloads)
Övning befolkningspyramider (126.3 KiB, 37 downloads)

Exempel på test (Sveriges befolkning)

Testet är självrättande och användes av eleverna för att kolla om de hängt med i undervisningen om Sveriges befolkning.